سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی بازار اصفهان

معرفی انواع سنگ های ساختمانی

سنگ برای هزاران سال به عنوان مصالح ساختمانی استفاده شده است. به عنوان ماده ای از دوام بسیار عالی و کیفیت برتر هنری، انتخاب اصلی برای ساختمان های مرتبط با وضعیت، قدرت و مذهب، به مدت طولانی شناخته شده است. هرم ها در گیزا، اتاق های دفن در بریتانیا و معابد در مالت از سنگ بیش از 4000 سال پیش ساخته شده و هنوز هم ایستاده اند. استفاده از سنگ در ساخت و ساز در طول صد سال گذشته کاهش یافته است، اما باقی مانده از مصالح ساختمانی است.

انواع سنگ ساختمان
سنگ ساختمان، همچنین سنگ ابعادی نامیده می شود، از یکی از سه نوع سنگ طبیعی به شمار می آید:

Igneous - سنگ سخت و غیر متخلخل ایجاد شده از خنک کردن آهسته یا سریع ماگمای مذاب. بهترین مثال گرانیت است.
رسوبی - سنگ نرم و نسبتا متخلخل از رسوبات سنگ زراعی پیش رفته که در لایه ها عمدتا بر روی بسترهای دریا قرار گرفته اند، تشکیل شده و فشرده می شود. بهترین نمونه ها ماسه سنگ و سنگ آهک هستند.
متامورفیک - سنگ سخت و غیر متخلخل تشکیل شده از سنگ های پیش موجود است که توسط حرارت شدید یا فشار تغییر یافته است. بهترین مثالها سنگ مرمر و تخته سنگ است.

در هر یک از این نوع سنگها، به دلیل خاصیت کانی شناسی و شرایط زمین شناسی، تغییرات بزرگی وجود دارد، در حالیکه هرگونه سنگ برای ساختن می توان استفاده کرد، هر یک از آنها دارای محدودیت هایی است که آنها را برای اهداف مختلف مناسب تر می کند. گرانیت، ماسه سنگ و سنگ آهک می تواند برای ساخت دیوارها استفاده شود، اما تخته سنگ تنها برای سقف و کف مناسب است. بعضی از انواع گرانیت می تواند حاوی نمک های معدنی باشد که سبب خرد شدن می شود، در حالی که صورت خارجی سنگ از بین می رود. تخته سنگ می تواند حاوی مواد معدنی مضر باشد که در معرض قرار گرفتن در معرض جو قرار می گیرد و موجب آسیب سنگ می شود. و ماسه سنگ می تواند بیش از حد متخلخل و شکننده برای ساختار باربری. درک نحوه تشکیل مواد سنگی نشاندهنده نحوه استفاده از آن در یک ساختمان، محدودیتهای آن و چگونگی آن در طول زمان هوا خواهد بود.

پشته سنگ خشک
اولین نوع ساخت سنگ به عنوان سنگ خشک یا سنگ شکن خشک شناخته می شود. این سازه های مستقل مانند دیواره های میدان، پل ها و ساختمان هایی است که از سنگ های نامنظم شکل گرفته به دقت انتخاب شده اند و قرار داده شده اند تا آنها بدون درهم برهم زدن نزدیک شوند. سازه ها به طور معمول در پایه گسترده تر هستند و به عنوان افزایش ارتفاع می شود. سنگ سنگ به داخل در جهت حمایت از ساختار حرکت می کند، و هر گونه حل شدن یا اختلال باعث می شود که ساختار به هم متصل شود و حتی قوی تر شود. سازه های سنگ خشک بسیار با دوام و راحت تعمیر می شوند. آنها اجازه می دهد آب از طریق آنها تخلیه شود، بدون ایجاد آسیب به سنگ. آنها هیچ وسیله خاصی ندارند، فقط مهارت کارگر در انتخاب و قرار دادن سنگ.

سنگ تراشی
سنگ تراشی سنگ های سنتی از انباشته شدن سنگ های خشک تشکیل شده است. بلوک های سنگی در ردیف های حتی (دوره ها) و یا ناهموار (بدون پیچیدگی) ارتفاع گذاشته شده و در محل با ملات، مخلوط سیمان و آهک بین سنگ ها قرار گرفته است. سنگ های ساختمانی به طور معمول توسط استخراج سطحی استخراج می شوند و با استفاده از اره های الماس یا گوه های آهن حفاری و تقسیم می شوند و سپس بر اساس الزامات آنها شکل گرفته و جلا داده می شود. ابزار دستی اولیه که برای شکل دادن به سنگ ها استفاده می شود، میله های چوبی، پنبه ای و لبه های فلزی است، اما ابزار قدرتمند مدرن مانند زاویه ی زاویه دار و هوا فشرده ی فشرده اغلب برای صرفه جویی در وقت و پول استفاده می شود. سنگها یا شکل (لباس) را به بلوک می دهند که به عنوان سنگ تراشی آهلار شناخته می شوند، یا به صورت ناهموار و بریده بریده می شوند، که به عنوان سنگ تراشی شناخته می شود. سازه های سنگی خرد شده نسبت به سنگ های خشک کمتر مقاوم هستند، زیرا آب می تواند بین سنگ ها به دام افتاده و آنها را از هم جدا کنند.

سنگ تراشی سنگی امروز به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا سنگ برای سنگ زنی، برش و حمل و نقل سنگین است، و روند ساخت و ساز کار و مهارت است. در عوض، بسیاری از سنگ های قیمتی مدرن با استفاده از روکش سنگ (قطعات نازک و صاف) بر روی دیوار از بلوک های بتنی چسبیده است. این به عنوان روکش فلزی سنگ یا سنگ شناخته می شود.

سازه های سنگی لغزنده متقابل بین سنگ تراشی روکش شده و سنگ تراشی سنتی هستند. شکل های کوتاه (حدود 2 فوت بلند) در هر دو طرف دیوار قرار می گیرند، که به عنوان یک راهنما برای ساختار خدمت می کنند. سنگ ها در داخل اشکال با صورت مسطح قرار داده می شوند و سپس بتن در پشت سنگ قرار می گیرد تا آن را با هم مخلوط نگه دارد. با استفاده از این روش، ساختمان های سنگی می توانند به سرعت و به آسانی ساخته شوند.

سنگ پایدار
سنگ مواد بسیار با دوام و کم نگهدارنده با توده حرارتی بالا است. این چند منظوره، در بسیاری از اشکال، اندازه ها، رنگ ها و بافت ها در دسترس است و می تواند برای کف، دیوار، آرچ و سقف استفاده شود. سنگ به خوبی با چشم انداز طبیعی ترکیب می شود و به راحتی می تواند برای دیگر اهداف ساختمان بازیافت شود. اما آیا یک راه حل ساختمانی پایدار است؟ در حال حاضر بیش از 400 سنگ معدن سنگ ساختمان در انگلستان وجود دارد که بیش از اندازه به اندازه کافی برای برآورده ساختن تقاضای فعلی است، اما با افزایش هجوم سنگ های ارزان، واردات سنگ و تقلید مصنوعی، صنعت در معرض تهدید قرار دارد. برای رعایت استانداردهای پایداری باید اقداماتی صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که سنگ در محل یافت شده، از ساختمان های تخریب شده مجاور یا از یک معدن سنگی محلی تهیه شده است. فقط در این صورت می توان سنگ را یک نمونه واقعی از مصالح ساختمانی پایدار دانست.